TUTANKHAMUN VE DATÇA BADEMLERİ.



Tutankhamun.
Tanrı Amun'un yeryüzündeki avatarı.
Sözcük anlamı; Amun'un yaşayan yüzü.
Mısır'ın efsane firavunu.
İlk tek tanrılı Aten dinini kuran, IV. Amenotep'in oğlu.
Musevi ve Hristiyanların "Amen", müslümanların "Amin" diye kullandıkları sözcüğün kaynağı..
Mezarı 1922 yılında krallar vadisinde bulundu..
Mumyasının yanında altınları ile  mücevherlerinden oluşan müthiş bir hazine vardı.
Bir de arkeologları şaşırtan bir sürpriz.
Bir avuç badem.
Evet badem.
Öbür dünyada da yiyebilsin diye, bir avuç badem.

Datça'nın bademi meşhurdur.
Payam derler buralarda.
Lezzetlidir.
Amerikan Başkanlarının, Beyaz Saray'ın bademinin bile buradan gittiği söylenir.
Bugünler badem toplama günleri.
Köylü gün ağarmadan uyanır.
Uzun sopalarla en yüksek dallardaki bademleri bile düşürürler.
Düşen bademler, yeşil kabuklarından ayıklanır.
Ardından kurutulur..
Bir hafta güneşin altında kaldıktan sonra kabukları kırılır ve içi saklanır..
İyi kurumuş bir badem 3-4 yıl dayanabilir.
Zor iştir badem toplamak.


Geçen sene ben de soyundum bu işe.
Koskoca badem gözümün içine düştü.
Hastanelik oldum.
Neyse ki; "Kör ölür, badem gözlü kalır" olmadım.

*.  *.  * 

Datça'da çeşit çeşit badem var.
Nurlu badem.

Ak badem
Sıra badem.
Diş badem.

Datça Yerel Tarih Derneği'nin araştırmasına göre tam 96 çeşit.
En tutulanı nurlu badem.
İri ve lezzetli.

Elbette fiyatı da digerlerinden pahalı.
Ben Ak bademi daha çok seviyorum.
Kendisi küçük ama lezzeti büyük.
Aroması farklı.
Neler yapılmaz ki, bu bademden.
Ballı badem.
İncirli badem.
Badem kurabiyesi.
Badem ezmesi.
Buzlu badem.
Damat Tatlısı(Bademli baklava)
Bademli balık.
Badem krokan.
Badem kraker.
Daha neler, neler?

*.  *.  *

Bademin ayrı değeri var, bizim toplumda.
Kadınlar parfüm yapar yağından.
Erkekler bıyıklarına, saçlarına sürer o yağı.
Güzel göze badem gözlü denir.
Şarkısı bile vardır..
"Kara kara badem gözler.
Hep yaşla dolmuş"

Mesela benim köpeğim Bijo badem gözlüdür..
O bana aval aval bakar.
Ben ona hayran hayran.
Bir de "badem bıyık" vardır.
Hitler'i anımsatır.
Bugünlerde salgın.
Bulaşıcı hastalık gibi yaygın.
Siz siz olan badem bıyıktan uzak durun ama bademsiz kalmayın.









Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

AHMET KAYA İLE FİKRET KIZILOK TAŞLAMASI

..VE O ANDA GÖKTEN BİR GEYİK DÜŞTÜ.

TÜRKİYE'NİN BİR NUMARALI KADINININ SIRLARLA DOLU YAŞAM ÖYKÜSÜ.